tisdag 16 juni 2009

Farmors spröda småkakor

Jag körde degen i en matberedare och mixade sedan hasselnötter och mörk choklad. Knådade in nötblandningen för hand.

Jag fick ut 60 st kakor av degen.

Jättemumsiga! Receptet kommer från Leila Lindholms bok A piece of cake.


Till ca 50 choklad- och hasselnötskakor

5 1/2 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 1/2 dl florsocker

300 g kallt smör

1/2 - 1 msk kallt vatten (jag tog 1 msk)

Smaksättning

100 g mörk choklad 70%

150 g hasselnötter

Gör så här:

  1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.

  2. Tärna smöret och nyp ihp det med mjölblandningen (jag mixade)
  3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska endast precis gå ihop.
  4. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila i minst 1 timme.
  5. Sätt ugnen på 175 grader
  6. Hacka chokladen och hasselnötterna grovt (jag mixade) och knåda ihop med degen. Spara ev några nötter till garnering.
  7. Rulla degen till små bollar och platta ut dem till kakor (jag räfflade med en gaffel också) på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ev en hasselnöt i varje kaka.
  8. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter tills de fått ljus färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar