onsdag 24 juni 2009

Finfina tårtbottnar

Min dotter fyller 1 år nästa vecka och jag bakade idag tårtbottnar. Har tidigare inte hittat något bra recept, men min husgud Mia Öhrn har ett toppenrecept som verkligen fungerar.

Det trixiga tycker jag är att dela den i tre delar, men idag gick det bra. Ett tips är att måtta med en tändsticksask. Att använda en belagd form är också bra då du slipper bröa och slipper få en hård botten.




Anslag

1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
4 st medelstora ägg
2 dl strösocker
1 st kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter
0,5 msk smör
1,5 msk ströbröd


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Smörj och bröa formen.
  3. Blanda samman vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en skål.
  4. Vispa ägg och socker minst 5 minuter så att blandningen blir riktigt ljus och pösig.Sockret ska ha löst sig helt.
  5. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda väl.
  6. Häll upp i formen och släta ut till ett jämnt lager.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 35 min.
  8. Låt anslaget kallna och skär ut så det blir 3 tårtbottnar. Använd helst en lätt sågad, lång och tunn kniv. Måtta med t ex en tändsticksask för att få jämna bottnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar