tisdag 30 juni 2009

Hembakade korvbröd

Mullig, mjuk och vacker är degen när den fått jäsa till dubbel storlek.

Jag delar degen i två delar. Knådar inte degen utan plattar bara ut den med varsam hand till en platta.

Receptet säger att det ska bli 24-25 korvbröd. Jag ska ha stora korvar och det kräver stora korvbröd. Delar varje del i 8 så jag får 16 korvbröd.

Lägg på plåt och låt jäsa till dubbel storlek. Pensla med vatten innan du gräddar dem. Jag penslade med vatten efteråt också för att de ska hålla sig mjuka.

Nybakta och underbart doftande är mina korvbröd. Hoppas att de ska smaka imorgon på min dotters 1-års kalas.



Ingredienser
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk eller vatten
1 tsk salt
ca 1,3 l vetemjöl

Gör så här
Smula jästen. Smält smöret och häll på mjölken, ljumma till 37 grader. Häll det över jästen och rör ut. Tillsätt resten av ingredienserna. Spara lite mjöl till utbaket. Knåda samman och låt jäsa i 30 minuter eller till dubbel storlek. Platta ut och skär degen i önskat antal korvbröd. Låt jäsa till dubbel storlek. Pensla med mjölk eller vatten och grädda i 250 graders ugn i 5-8 minuter.

Kommentar: Gör du stora korvbröd rekommenderar jag att du gräddar dem 8-10 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar