fredag 5 juni 2009

Kalljäst bondbröd - otroligt gott

Det regnar, haglar och är svinkallt. Har det trist och tråkigt. Då blir det en bakdag. Passar på att fylla upp frysen och njuta av färskt bröd.

Sätter en deg till kalljäst vitt bondbröd som ska få jäsa i kylen under dagen.

Dock jäser det lite för bra, trodde jag hade tagit en tillräckligt stor bunke, men nej. Ja, ja då blir kylen städad också.Härligt mulliga bröd att njuta av.



Kalljäst vitt bondbröd 2 runda bröd

50 g jäst
1 msk honung
1 msk salt
5 dl kallt vatten
12 dl vetemjöl, gärna special
1 msk olja

1. Lös jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Arbeta in mjölet (spar lite till utbakningen) med träslev eller trägaffel. Ta kraftiga tag, degen ska bli trådig. När du har arbetat en stund, för över degen på bakbordet och fortsätt knåda några minuter.
Kommentar: Jag kör i degen i hushållsassistent ca 10 min.
2. Smörj en bunke med olja invändigt och lägg ner den färdigknådade degen. Tänk på att bunken ska vara stor. Degen ska kunna jäsa till dubbel storlek. Täck med plastfilm och sätt bunken i kylen över natten eller minst 6 timmar.
Kommentar: Jag lämnar den i bunken som jag kört i maskinen och täcker med plast eller en tallrik.

3. Följande morgon tar man fram degen, formar den till ett avlångt eller två runda bröd. Låt jäsa cirka 30 minuter på bakplåtspappersklädd plåt.
Kommentar: Jag gör alltid två runda bröd, de blir fina och lagom stora.

4. Degen gräddas i 20 minuter i 250 graders värme. Stäng därefter av ugnen och låt brödet stå kvar i ytterligare 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Bakar lussebullar nu, har degen på kalljäsning i STOR kastrull :) Får se hur det blir att smaka. Har aldrig testat kalljäsning förut.. Knådar du igång degen innan du formar bröden?
    God Jul från Åland

    SvaraRadera
  2. Undviker att knåda för mycket utan bara föser ihop degen till runda bröd. Lycka till med lussebullarna, rapportera gärna om resultatet.
    God jul!

    SvaraRadera