tisdag 16 juni 2009

Ljuvliga hallonsnittar


Jag delade degen i 4 istället för 6 delar. Tänk på att inte trycka för mycket när du gör fåran, mina blev för tunna och gick lätt sönder när jag väl skurit upp dem.
Jag fyllde mina 4 längder med 200 g ekologisk hallonsylt. Receptet kommer från min husgud när det gäller kakor, Mia Öhrn, från boken Klassiska kakor på nytt vis.

50-60 st

4 dl (240 g) vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 krm salt

200 g kylskåpskallt smör

1 dl florsocker

Gör så här:

  1. Mät upp mjöl, potatismjöl och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre bitar och finfördela det i mjölblandningen med fingertopparna. Nyp snabbt ihop till en deg och arbeta in florsockret. Det går även bra att köra ihop degen i en matberedare. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter.
  2. Dela degen i 6 bitar (jag gjorde 4, för lite större kakor). Rulla ut bitarna till rullar. Lägg rullarna med jämna mellanrum på bakplåtsklädda plåtar. Gör en fåra längs mitten (ej för djup) av varje rulle och bred ut sylten i fåran.
  3. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 200 grader i 10-12 minuter (jag gräddade mina 4 längder i 12 minuter).
  4. Låt svalna i ett par minuter och skär sedan kakorna i sneda snitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar