söndag 28 juni 2009

Namnamgröt

Har fått ett par förfrågningar angående tips på barnmat. Några exempel finns under etiketten barnmat, men idag tipsar jag om barngröt som även duger till vuxna.
Min dotter som snart är 1 år får:
  • Mannagrynsgröt med russin
  • Risgrynsgröt med kanel (gröt gjord på Pama ris)
  • Havregrynsgröt med banan, äppelmos utan socker eller någon annan frukt.

Tillsätter alltid en tsk fett i gröten, jag använder smör.

Varje månad gör jag också några jätteladdningar barnmat och fryser in:

  • Kycklinggryta med ris och grönsaker
  • Köttfärssås med champinjoner och rotfrukter
  • Ratatouille som jag serverar med pasta.

Köper vermicellipasta, små korta smala pastanudlar, perfekt för små bebisar. Risoni fungerar också, pasta som ser ut som ris.

Som dessert får hon bara färsk frukt och då är favoriten jordgubbar som hon plockar själv i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar