tisdag 23 juni 2009

Vilken saft!

Idag blev min rabarbersaft med vanilj klar, oj oj oj vilken saft! Den absolut godaste jag smakat! Började med att skär rabarber, oskalad, i bitar.

Tillsätt en vaniljstång, två skivade citroner och vinsyra.

Täck med kokande vatten. Enkelt eller hur?! Låt sedan saften stå i 2 dygn.

Se vad vacker den blev och vilken smak! Fick ut nästan 7 liter färdig saft.


Till saften behövs:

3 kg rabarber, skivad och oskalad

2 citroner

1 vaniljstång

60 g vinsyra (ca 1 1/2 paket)

4 liter vatten

1 kg socker per liter avrunnen saft (jag hade i 4 kg)

Atamon till flaskorna (använde jag inte då jag fryser in min saft)


Gör så här:
  1. Skölj o skiva rabarbern
  2. Tvätta o skär citronerna i skivor
  3. Dela vaniljstången på längden och sedan i 4 cm stora bitar.
  4. Lägg allt i en stor (riktigt stor) gryta.
  5. Strö över vinsyran.
  6. Koka upp 4 liter vatten i en separat gryta. Häll det kokande vattnet över rabarbern, citronerna, vaniljstången o vinsyran och låt stå i 2 dygn med lock på (jag lät grytan svalna i rumstemperatur och ställde den sedan i kylen).
  7. Efter 2 dygn silas allting. Rör ner 1 kg socker per liter avrunnen saft. Rör länge tills sockret har löst sig. OBS! Saften är färdig efter silningen, den ska alltså INTE kokas upp igen.
  8. Häll upp på Atamon-behandlade flaskor.

3 kommentarer:

  1. Brukar göra rabarbersaft, men har aldrig testat med vanilj! Måste testa asap :-)Kanske tillsammans med kolakakor med ingefära (som jag inte heller testat tidigare!)
    Tack för tipsen
    /Lina

    SvaraRadera
  2. Testa! Du kommer inte bli besviken.

    SvaraRadera
  3. Jag använde rabarbern som blev "kvar" och blandade en del av den med en påse jordgubbar+ lite hallon till en helt fantastisk kräm!!! Alltså citron- och vaniljmarinerade rabarber....inte helt fel! Testa detta! /Cecilia

    SvaraRadera