söndag 14 juni 2009

Baguetter - regn = bakning


Idag regnar det och jag bakar baguetter. Gör mina ganska korta så att de ligger från långsidan till långsidan, de blir nästan som små limpor. Gör dubbel sats och fryser in.

Doften av färskt bröd slår det mesta en sån här regning dag. Jag har bakat mitt eget bröd i snart 10 år. Tycker att det blir godare, jag känner doften, vet vad jag stoppat i degen och det är billigt.


Baguetter 4 st

5 dl vatten
1-2 msk olivolja (jag tog rapsolja)
50 g färsk jäst
1 1/2 tsk salt
1,2-1,4 liter vetemjöl (variera med att ersätta en del av vetemjölet med lite grovt mjöl)
ev färska örter

Värm vatten och olja till 37 grader. Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Bearbeta degen väl. Låt jäsa under plastfolie ca 1 timme till dubbel storlek.
Lägg degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Forma till avlånga baguetter och lägg dem på en plåt. Pensla med vatten och gör fyra diagonala snitt på varje rulle med vass kniv (jag klippte mina med en sax). Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i rumstemperatur. Stänk över lite vatten och grädda bröden mitt i ugnen 20-25 min i ca 200 grader.

Kommentar:
Har du möjlighet kan du ställa en djup plåt längst ner i ugnen. Se till att den är riktigt varm när du ställer in bröden. När du ställt in plåten slänger du i ett par isbitar i den djupa plåten. Det blir ånga i ugnen som gör att bröden reser sig bättre och ger en härlig skorpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar