söndag 7 juni 2009

Kärleksmums - succé på dopet


Klart jag slickar skålen.


Härlig chokladsmet med mumsiga bitar Daimchoklad.


Kärleksmums med massor av krispig kokos
som jag hoppas ska göra succé på min granne Noas dop.
Det absolut bästa receptet på kärleksmums från
Leila Lindholms bok A piece of cake.


1 långpanna

5 ägg
4 dl stösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao
2 dl vatten
300 g smör
200 g knäckchoklad (alt. mörk choklad 70%)

Chokladglasyr
2 dl vispgrädde
2 msk starkt kaffe
200 g mörk choklad 70%
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa (gärna med kokos) en 40 x 35 cm långpanna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, gärna länge så sockret smälter. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i äggsmeten. Tillsätt vatten och smält smör. Häll smeten i formen. Strö över grovt hackad choklad. Grädda kakan i mitten av ugnen i 10-15 min. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt svalna.
Koka upp vispgrädde och kaffe till glasyren, låt svalna något. Smält ner finhackad choklad och glasera kakan. Strö över kokos och låt glasyren stelna. Skär kakan i rutor.

2 kommentarer:

  1. Detta recept fungerar sannnerligen inte! Misstänker felskrivning på antal ägg och mängd smör. Eller bara mängden mjöl? Fast om ni gör receptet blir det en fin chokladsmakande äggpannkaka. Ca 2 mm hög och mycket, mycket rik (men inte så god).

    SvaraRadera
  2. Jag har bakat efter det här receptet ett flertal gånger med mycket bra resultat. Ingredienserna i receptet är korrekt och jag vill poängtera att man ska använda en stor långpanna samt att bara försiktigt vända ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Lycka till!

    SvaraRadera